Rubix zorg is ontstaan vanuit de wens passende hulp en ondersteuning te bieden aan jongeren en hun netwerk als het om welke reden dan ook thuis even niet meer gaat. Deze jonge zorgorganisatie biedt intensieve, ambulante coaching aan jongeren met complexe gedragsproblematiek vanuit het geloof dat uithuisplaatsing op die manier vaak voorkomen kan worden. Barry Antenbrink, mede-eigenaar van Prodeta ICT, in gesprek met Justin Mul, mede-eigenaar van Rubix zorg, over de uitdaging waar de snelgroeiende organisatie voor stond en hoe Prodeta ICT daar een waardevolle bijdrage aan levert.
Fikse groei
Justin: ‘We zijn in maart 2019 met Rubix zorg begonnen. In mei 2019 hielpen we de eerste jongeren, in juli hadden we een team van vijf mensen en inmiddels zijn we al met een team van 55 mannen en vrouwen. Een fikse groei, kun je wel stellen. Dat hield in dat we al snel een slag moesten maken als het aankomt op kwaliteit. We hebben ons ISO-certificaat gehaald en daarin hebben we opgenomen dat we onze ICT-inrichting een upgrade zouden geven.’
Wederzijdse klik
Rubix zorg ging met verschillende ICT-partijen in gesprek. Justin: ‘Wij zijn zorgmensen, en hebben niet per definitie grote affiniteit met IT. Voor ons moet het vooral werkbaar zijn. En wat natuurlijk heel belangrijk is, is dat je in zo’n kennismakingsgesprek tot de kern komt: dat je elkaar begrijpt en dat het helder is wat onze uitdagingen zijn en hoe IT daar een positieve bijdrage aan kan leveren. Met de mannen van Prodeta was er direct een wederzijdse klik, ze begrepen onze taal en konden een goede vertaalslag maken naar een technische oplossing.’
Veiligheid voorop
Barry: ‘Rubix zorg is een jonge organisatie, ze kwamen van niets en wilden naar een omgeving waarbij iedereen altijd en overal, met elk device, bij zijn of haar mail en bestanden kan komen. Veiligheid staat daarbij voorop natuurlijk. Wij hebben een professionele cloudomgeving voor ze ingericht, waarbij we veiligheid heel serieus hebben genomen. Soms was het zelfs iets té veilig naar Justins smaak. Daar zijn we nu vervolgstappen in aan het zetten. Door Microsoft Azure Information Protection in te zetten, kun je labels met classificatiekenmerken meegeven aan documenten. Zo kun je wat makkelijker omgaan met sommige documenten waarmee dat kan. Maar privacygevoelige documenten zijn onderhevig aan een strenger beleid. Zo proberen we met elke organisatie mee te denken hoe we tot de optimale oplossing kunnen komen.’
Oplossingsgericht
Dat beaamt ook Justin: ‘Dat is het mooie van onze samenwerking: we ontwikkelen de oplossing echt met elkaar. Het team van Prodeta ICT richt iets in vanuit hun kennis en kunde. Als ik daar met mijn kennis en ervaring vanuit de zorg net iets anders in wil dan gaan zij daarmee aan de slag. Dat werkt heel prettig. Onze ambulant hulpverleners zijn flexibel, doen wat nodig is en staan naast de jongeren. Die instelling zoeken we ook in een ICT-partner en dat hebben we gevonden in Prodeta. Hun mensen zijn ook heel flexibel en oplossingsgericht. De lijntjes zijn kort, dus als er al iets is wat niet lekker loopt, dan trek ik aan de bel en wordt het in no time opgelost.’
Professionele club met verstand van zaken
‘Wij ervaren Prodeta als een professionele club met verstand van zaken’, besluit Justin. ‘Ze hebben een cloudoplossing neergezet die bij ons past. Nu en in de toekomst. Want ook als we verder groeien, is dat geen probleem. Dan kunnen we gewoon opschalen. Precies wat we nodig hebben dus: geen gedoe, geen poespas, maar een oplossing die gewoon werkt.’